Proste kroki- jak zwiększyć efektywność pracy? Od czego zaczynamy?
Jestem wyznawcą i wielką fanką metody małych kroków.
Uważam, że każdy czas jest dobry na zmiany, a najlepiej zaczynać od prostych i praktycznych rzeczy. To przynosi widoczne rezultaty od razu i co bardzo ważne jest pierwszym krokiem w kierunku zmian.
Po pierwszych efektach pojawia się jeszcze większa motywacja, zaczynamy widzieć sens w tym co robimy i ulepszamy dalej. To co ? Chcecie poznać nieco praktycznych smaczków, jak zabrać się do zwiększenia swojej efektywności?
Ogarnij swój teren
Niezależnie co robisz w swojej pracy zacznij od oddalenia od siebie rzeczy niepotrzebnych-inaczej mówiąc-ogarnij swój teren.
Od tego zawsze zaczyna się zmiany. Zazwyczaj na miejscu, gdzie pracujemy znajduje się masa niepotrzebnych rzeczy.
Teraz jestem hipokrytką, ponieważ kątem oka zerkam i widzę na biurku magazyn, który nie powinien się tu znaleźć. No właśnie-i od tego jest powracanie do nielubianej ale ważnej czynności , czyli systematyczne porządki.
Posegreguj i dobrze oznacz
Gdy już wyrzucisz lub schowasz niepotrzebne papiery, gadżety i inne pseudo niezbędniki, nadszedł czas na proste posegregowanie tego co ci potrzebne. Dużo łatwiej będzie Ci odnaleźć dokumenty w opisanych plastikowych półeczkach niż zgrupowane w jednym stosie piętrzącym się na biurku. Gdy czegoś potrzebujesz, musisz przerzucić masę niepotrzebnych dokumentów, zanim znajdziesz właściwy-i tak za każdym razem.
To samo dotyczy stanowisk stricte produkcyjnych. Czy nie lepiej znaleźć śrubkę, czy podkładkę w miejscu, gdzie są tylko podkładki , a do tego są opisane? Grzebanie w pudełku rozmaitości zajmuje dużo więcej czasu, a czas to pieniądz…:)
Dlaczego to przynosi efekty? Przykłady przełożenia tej zmiany na praktykę.
Po uprzątnięciu stanowiska pracy, komputera i własnych zasobów, w naszym otoczeniu nie ma zbędnych rzeczy. Odnalezienie niezbędnych pomocy narzędzi, czy materiałów jest znacznie krótsze.
Jeśli znalezienie czegoś co potrzebujesz zajmuje Ci więcej niż minutę to oznacza, że masz bałagan!
Zastosuj zasadę Pareto
To proste. Zastanów się, które z czynności, którą wykonujesz ma kluczowe znaczenie. Co przynosi największe korzyści?
Według zasady Pareto zazwyczaj 20 % czynności, które wykonujemy dostarcza 80 % efektów.
To nic innego jak skupienie się najpierw na rzeczach najważniejszych.
Co robimy zazwyczaj?
Zabieramy się za prostsze poboczne czynności , które są dla nas łatwiejsze lub przyjemniejsze. Często na te najbardziej istotne mamy za mało czasu i robimy je byle jak.
Wybierz najczęstsze działania i spisz schematy najlepszej drogi do uzyskania rezultatu.
Jeśli jest więcej osób, które wykonują podobne czynności zobacz, czy Twoi koledzy mają taki sam schemat czynności.
Jeśli Twój kolega wykonuje pracę nieco inaczej, a do tego uzyskuje lepsze efekty, porównaj razem z nim co robi inaczej i skąd są rozbieżności. Być może łączy pewne czynności i dzięki temu szybciej uzyskuje rezultaty. Może ma coś czego u Ciebie brakuje i trzeba to zastosować?
Ktoś może teraz powiedzieć: Ale ja mam swój system pracy. Od zawsze tak robiłem! Odpowiedzią jest znany cytat:
,,Szaleństwem jest robić wciąż to sami i oczekiwać innych rezultatów’’