Essence learning-szkolenia dla pracowników Y i Z
Czy pracownicy o długim stażu mają takie samo podejście do szkoleń i zdobywania wiedzy jak nowi, młodzi adepci pracy z pokolenia Y i Z ?
To pytanie na które wszyscy raczej znają odpowiedź – oczywiście, że tak.
To rynek dostosowuje się do potrzeb i oczekiwań klientów, a nie odwrotnie. Szerokie wejście do firm najpierw pracowników z pokolenia Y , a współcześnie z pokolenia Z, funkcjonujących w globalnym świecie sprawia , że na rynku polskim zaczynają się pojawiać dokładnie te same potrzeby, co na zachodnim.
Zarówno pokolenie Y jak i Z , jako jeden z głównych motywatorów w pracy wskazują możliwości rozwoju zawodowego. Można powiedzieć, że to nic nowego, ponieważ inni pracownicy również wykazują taką potrzebę, jednak te pokolenia dodatkowo charakteryzują się jedną zasadniczo inną cechą- nastawieniem na szybkie rezultaty i szybkie zdobywanie wiedzy. Aby zadowolić tego rodzaju klienta, w grę wchodzą już inne formy szkoleń. Warsztat, na który trzeba poświęcić jeden lub o zgrozo dwa dni, aby kształtować kompetencje, które w danym momencie są potrzebne i niepotrzebne to dla nich, zwyczajnie strata czasu.
Dla młodych pokoleń ważny jest również trend life-work balance, dlatego nie są zadowoleni z rozwiązań, gdy proponuje się im dwa dni szkoleniowe w ich czasie prywatnym. Okoliczności poświęcenia czasu z życia prywatnego na rzecz wyjazdu firmowego lub nadrabianie zaległości wynikających z udziału w szkoleniu, są dla tej grupy nie do zaakceptowania.
Ta sytuacja powoduje, że wychodzi się naprzeciw oczekiwaniom tej grupy i tworzy produkty szkoleniowe spełniające w stu procentach oczekiwania młodych ambitnych pracowników. To właśnie intensywne, krótkie szkolenia, lub inaczej zwane essence training są odpowiedzią na ich potrzeby.
Idea krótkich, esencjonalnych szkoleń
Podczas intensywnych, ograniczonych czasowo do maksymalnie 4 godzin szkoleń, trener skupia się na zawężonym obszarze i na celu szkolenia.
Nazwa essence learning nie jest więc przypadkowa- chodzi o esencję, o skupieniu się podczas szkolenia na obszarze mającym kluczowe znaczenie dla pracownika.
Czas trwania tego typu szkoleń zamyka się w przedziale od 2 godzin do 4 i jest skoncentrowanym połączeniem wystąpienia motywacyjnego oraz treningu umiejętności. Krótkie formy szkolenia są stosowane na zachodzie, natomiast w Polsce są ciągle zbyt mało rozpowszechnione.
Panuje przekonanie, że w ciągu tak krótkiego czasu, pracownik za dużo się nie nauczy. Efektywność takich szkoleń w kontekście realizacji celów szkolenia jest jednak znacznie wyższa niż standardowych form szkoleniowych. Uczestnicy szkolenia skupiają się na zagadnieniach, które w danym momencie zawodowym potrzebne są im najbardziej.
Jak wygląda struktura krótkich form szkoleniowych, czyli essence learning?
-
Motywacja uczestników
Zaczynamy standardowo, czyli od akcentów zainspirowania uczestników. W zależności od tematyki szkolenia, trener wybiera najbardziej dogodną formę zmotywowania do zdobywania wiedzy. Może to być case , krótkie przemówienie trenera skonstruowane tak, aby zmotywować do aktywności podczas szkolenia.
2. Odrobina wiedzy plus koncentracja na praktyce
Można sobie wyobrazić pracownika, który mimo bardzo ciężkiej pracy, ma masę zaległych ważnych zadań.
Problem pracownika polega prawdopodobnie na braku umiejętności ustalania priorytetów i właściwego układania planów. W tym przypadku szkolenie będzie się skupiało właśnie na wykształceniu tych umiejętności. Przykład takiego programu znajdziecie tutaj.
Również szkolenia z komunikacji w zespole to bardzo dobry obszar dla intensywnych, krótkich szkoleń:http://www.ideainventor.pl/intensywne-szkolenie-komunikacji-zespole/
3.Wdrażanie w praktykę
Ostatnie etap jest bardzo podobny do standardowych form szkolenia. Na tym etapie skupiamy się na wdrażaniu umiejętności w życie zawodowe.
Ta część to poligon praktycznych umiej umiejętności w wybranym obszarze tematycznym. Ćwiczenia są krótkie, idealnie dopasowane do trenowanych umiejętności i poruszanych zagadnień. Zazwyczaj trener koncentruje się na bardzo wąskim zestawie umiejętności, właśnie po to, aby uczestnik po szkoleniu mógł korzystać z nich na swoim stanowisku pracy.
Zalety krótkich szkoleń
-
Atrakcyjność i niższe koszty
Krótkie szkolenia nastawione na efekty są bardzo atrakcyjną i intensywną formą zdobywania umiejętności.
Są znacznie tańsze, ze względu na krótszy czas szkolenia, brak konieczności organizowania noclegów dla trenera oraz rozszerzonego cateringu. Pracodawca płaci tylko za te umiejętności, które są kluczowe dla parowników na ich stanowiskach pracy.
2. Oszczędność czasu
Uczestnicy uczą się określonych, wybranych przez siebie zagadnień. Nie marnują czasu na zagadnieniach, które w danym momencie są bardziej odległe.
3 Precyzyjne dotarcie do brakujących kompetencji
To korzyść zarówno dla samego pracownika, jak i działów HR. Dział HR może w szybszy sposób precyzyjnie niwelować luki kompetencyjne wśród pracowników. Pracownik poszerzając swoje kompetencje w najbardziej newralgicznym dla siebie obszarze, uzyskuje szybciej lepsze efekty pracy.
Wszystko wskazuje na to, że ten rodzaj szkoleń będzie coraz częściej wybierany przez pracodawców ze względu na wiele korzyści.