Najczęstsze błędy kierowników. Co demotywuje pracownika?
Co najbardziej wkurza u Twojego przełożonego? Co sprawia, że masz chęć walnąć go własnym kubkiem-który przecież lubisz?
Jest tego dużo? Zróbmy zatem listę! Może szef przeczyta i zacznie więcej wymagać od siebie?
Duże oczekiwania wobec szefów
Nie zdajemy sobie sprawy z oczekiwań wobec naszej osoby, gdy jesteśmy kierownikiem lub w biegu dnia codziennego zapominamy o nich.
Relacja szef i pracownik nie jest łatwa. Wzajemne oczekiwania i obowiązki względem siebie sprawiają, że sytuacja jest napięta jak polityka z Rosją.
Dzięki rozmowom z wieloma pracownikami na szkoleniach i nie tylko stworzyliśmy listę zachowań lub ich braku, które najbardziej przeszkadzają pracownikom.
Czego nie lubimy o menadżerów? Najczęstsze błędy kierowników.
-
Widzi tylko to co złe. Nie zauważa postępów
To prawda, że popełniamy błędy-wszyscy bez wyjątku. Szef jak najbardziej powinien zwracać uwagę na popełniane błędy, nie może jednak zapominać o sukcesach. Jeśli szef nie zauważa sukcesów swoich podwładnych, nie ma pojęcia o motywowaniu pracowników!
Ludzie lubią jak doceniamy ich pracę i widzimy nawet najmniejszy postęp. Istnieje wiele sposobów motywowania pracownika. Wiele z nich bazuje na docenianiu pracowników i dopasowywaniu obowiązków do pracowników, w zależności od postępów i umiejętności. Jeśli to co robi pracownik i w którym kierunku się rozwija pozostaje bez echa mamy bardzo szybko zdemotywowanego pracownika.
2. Wprowadza nerwową atmosferę.
Szef, który sam nie potrafi opanować emocji i ostentacyjnie emanuje nimi wśród pracowników, nie nadaje się na lidera. Szef musi prowadzić grupę, być dla niej wsparciem i autorytetem- również w tym temacie.
3. Szef to fleja
Bardzo wielu pracowników chciałoby widzieć w osobie swojego szefa człowieka, który godnie reprezentuje zespół. Pracownicy zauważą każdą podartą skarpetkę, brud za paznokciami czy znoszone wygniecione ubrania. Szef musi zwracać uwagę na to jak wygląda!
4. Nie reaguje na szczekające pieski
Zarządzanie zespołem ludzie jest dużym wyzwaniem również ze względu na wiele różnych osobowości ścierających się w zespołach. Często kierownicy przyjmują taktykę chowania głowy w piasek i nie reagowania na sygnały konfliktów w zespole. Jest to szczególnie widoczne w damskich zespołach, gdzie emocje bardzo często przeszkadzają pracować. Zła atmosfera w pracy po pierwsze obniża efektywność, po drugie negatywnie wpływa na motywacje. Szef nie tylko może, ale musi reagować na kłótnie, awantury i problemy interpersonalne w zespole!
5. Nie rozwija swojej wiedzy.
Szef powinien być autorytetem dla swoich podwładnych także pod kątem wiedzy. Stale rozwijający się szef bardzo dobrze wpływa na zaangażowanie pracowników i na ich rozwój. Jeśli wymagamy od innych, sami musimy pokazywać dobry przykład.
6. Nie potrafi rozdzielać obowiązków
Brak umiejętności rozdzielania obowiązków i delegowania zadań jest podstawowym błędem wielu menadżerów. Umiejętność właściwego podziału zadań jest skutecznym kluczem do zwiększania efektywności zespołu oraz do motywowania pracowników.
7. Nie reaguje na marginalizacje działu
Szef zawsze powinien reagować w sytuacji, gdy inne działy lub zarząd starają się umniejszyć znaczenie jego działu. Pracownicy nieustannie obserwują swojego lidera i reagują na jego działania bądź brak działań.
8. Dziś mówi A , jutro mówi B.
Brak konsekwencji to kolejna bolączka wielu zarządzających. Nie łudźcie się, że Wasi pracownicy nie pamiętają tego co mówicie-doskonale pamiętają i oceniają was również w kontekście konsekwencji działania.
9. Nie jest sprawiedliwy
Stosowanie konkretnych narzędzi służących do oceny pracy zespołu jak i pojedynczych pracowników to podstawa. Zarządzanie zespołem na zasadzie-,,przecież widzę jak pracują i sam wiem najlepiej kto się obija, a kto nie’’ –jest błędem.Kierownik musi pamiętać, że narzędzia oceny powinny być obiektywne i jawne.
10. Brak śmiałych planów i wizji
Pracownicy źle oceniają kierowników, którzy nie podejmują własnych inicjatyw i nie snuja własnych planów związanych z fiorma. Śmiałe myślenie udziela się przecież całemu zespołowi i wpływa pozytywnie na ducha zespołu.